Praktische cursus religieus-humanisme

Laat hier weten of u belangstelling hebt in de praktische cursus

Praktische cursus religieus-humanisme

Heeft u interesse?

Je bent dan nog niet ingeschreven. Zodra aanmelden via het Leercentrum kan, krijg je bericht.

Academische cursus religieus-humanisme: de spelende mens

Lees de informatie over inhoud en studiebelasting alsjeblieft goed door voordat je je belangstelling aangeeft.
Dit najaar start Hans Alma samen met collega Christa Anbeek een cursus op academisch/universitair niveau. De cursus is erop gericht om het eigene van religieus-humanisme als levensbeschouwing theoretisch te beschouwen en te verdiepen. Je volgt de cursus met studenten van de VU-Amsterdam gedurende 6 weken op:

  • maandag en woensdag van 13.30 - 17.00
  • start 1 november t/m 8 december 2021
  • Locatie: VU-Amsterdam

Inhoud Cursus

Religieus humanisme reflecteert op fundamentele vragen over mens-zijn in relatie tot de wereld waarvan wij deel uitmaken in al haar schoonheid, kwetsbaarheid, weerbarstigheid en mogelijkheden voor transformatie. Nadenken over het religieuze vertrekt in deze traditie vanuit menselijke ervaringen en heeft betrekking op expliciete waardenoriëntaties van waaruit mensen vorm geven aan compassievol leven en samenleven. Hoe kan dit optimaal vorm gegeven worden, in het licht van de onontkoombaarheid van falen en lijden? Hoe kunnen mensen zo leven dat ook andere levensvormen tot bloei kunnen komen? De cursus neemt kwetsbaarheid en feilbaarheid als uitgangspunt in het verkennen van de hoop dat opnieuw beginnen steeds weer mogelijk is. We onderzoeken de mogelijkheden die verbeelden en spelen in dit opzicht bieden. We verkennen theoretische benaderingen van verbeelden en spelen in relatie tot levensbeschouwelijk zoeken en religies. Grondleggende denkers die behandeld worden zijn de humanistische filosofen John Dewey en Hannah Arendt.

Doel vak/leerdoelen:

  1. De student kan academisch reflecteren op religieus humanisme als levensbeschouwelijke traditie waarin verbeelden en spelen centraal staan.
  2. De student kan inzichtelijk maken hoe religieus humanisme menselijk leven begrijpt in relatie tot andere bestaansvormen.
  3. De student verwerft de vaardigheid om existentiële vragen rond kwetsbaarheid en ontregeling in het eigen leven te herkennen, tot uitdrukking te brengen en daarover in gesprek te gaan.
  4. De student kan met concrete voorbeelden uit de actualiteit laten zien hoe het nadenken over de spelende mens maatschappelijke en ecologische implicaties heeft.

Werkvormen:

  • werkcolleges afgewisseld met samenwerken in groepen (12 x 3 uur)
  • bestuderen literatuur (500 pp.) & schrijven paper (100 uur)
  • voorbereidende opdrachten (24 uur)
  • reflectie op een één-op-één gesprek over kwetsbaarheid, feilbaarheid en opnieuw beginnen, met verwerking van literatuur (8 uur)

Totaal 168 uur studiebelasting

Toetsvorm:

  • Paper gestructureerd volgens de doelstellingen 1,2 en 4 van dit college, waarin de student zowel de collegestof als de literatuur verwerkt (90% van het eindcijfer);
  • Reflectieverslag van een één-op-één gesprek over kwetsbaarheid, feilbaarheid en opnieuw beginnen, met verwerking van literatuur (10% van het eindcijfer).

Laat hier weten of u belangstelling hebt in de academische cursus

Je bent dan nog niet ingeschreven. Zodra aanmelden via het Leercentrum kan, krijg je bericht.