Uitkomsten naamassociatie-onderzoek

thumbnail_player.pngOnlangs hebben wij een onderzoek laten uitvoeren naar associaties die mensen hebben bij het Apostolisch Genootschap. De uitkomsten hiervan zijn inmiddels bekend. In de video hiernaast licht Annemieke Floor-Schreudering, voorzitter van het bestuur, het onderzoek en de uitkomsten toe.

Waarom hebben we dit onderzoek ook alweer uitgevoerd?

We willen graag dat het Apostolisch Genootschap als plek van religieus-humanistische zingeving bekender wordt. Daarom willen we een campagne starten om onze naamsbekendheid te vergroten. Om dit te doen, is het belangrijk om te weten welke gedachten en gevoelens bij de naam Apostolisch Genootschap leven. Dat hebben we laten onderzoeken door onderzoeksbureau 37°Celsius.

Wat vinden leden en sympathisanten?

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste leden en sympathisanten bij het Apostolisch Genootschap denken aan één van onze kernwaarden: verbondenheid. Daarnaast noemen ze veel andere dingen; vooral positieve zaken. Bijvoorbeeld dat we betekenisvol zijn, dat we vertrouwen uitstralen en dat we inclusief en uitnodigend zijn. Eén op de twaalf leden en sympathisanten heeft negatieve gevoelens bij onze naam. Dat is jammer, maar niet uniek voor het Apostolisch Genootschap. Ook mensen van andere religies en levensbeschouwingen hebben dit soort gevoelens bij hun organisatie.
Het komt er dus op neer dat de meeste leden en sympathisanten een positief gevoel bij het genootschap hebben en kenmerken noemen die ook echt bij ons horen. Negatieve associaties zijn er ook wel, maar veel minder en ook niet uniek.

Wat vinden andere mensen?

Uit het onderzoek blijkt ook dat bij veel Nederlanders het Apostolisch Genootschap onbekend is. En dat is ontzettend jammer. Ze kennen ons niet en weten dus ook niet waar we voor staan en wat we allemaal doen. Toch hebben ze bij de naam Apostolisch Genootschap wel wat beelden. Ook zij noemen bijvoorbeeld verbondenheid. Ongeveer één op de zes Nederlanders heeft negatieve associaties bij ons. Dat is niet uniek, want dit heeft men bij andere religieuze en levensbeschouwelijke organisaties ook.

Wat betekent dit nu?

De uitslag van het onderzoek bevestigt de noodzaak om te werken aan onze naamsbekendheid. En ook dat dit kan met de naam Apostolisch Genootschap. Mensen die ons kennen, benoemen immers allemaal zaken die op een positieve manier bij ons passen. Dit kunnen we goed gebruiken bij een campagne. We zijn helaas onbekend bij een grote groep Nederlanders. We kunnen meer mensen aantrekken door verbondenheid te benadrukken, en vertrouwen en eigentijdsheid te versterken.

Campagne voor het Apostolisch Genootschap

Over het al dan niet aanpassen van de naam Apostolisch Genootschap wordt verschillend gedacht. Dit speelt al veel langer. Het gaat dan om de vraag: past het in deze tijd nog wel bij wat we doen? Ook naar aanleiding van dit onderzoek waren er reacties om onze naam te veranderen, terwijl anderen hier juist veel waarde aan hechten.
Het bestuur heeft nu besloten om campagne te gaan voeren met de naam Apostolisch Genootschap. De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen ook dat dit kan: als we met elkaar maar goed vertellen wat we geloven, waar we voor staan en waar we voor gaan. Dit jaar komt het bestuur met een voorstel om aan onze naamsbekendheid te werken. Een campagne die ons gaat helpen om de beweging te maken die we met elkaar voorstaan: met nog meer mensen in liefde werken aan een waardige wereld.
Want dit kan. Dat laat u iedere dag en op verschillende plekken weer zien.

Meer informatie

Voor meer informatie over de uitkomsten van het onderzoek kun je het rapport met de belangrijkste bevindingen lezen of de toelichting door de onderzoeker bekijken (video). Deze zijn direct hieronder te vinden, mits je bent ingelogd.

Heb je nog aanvullende vragen, neem dan contact op met Arjan Oerlemans van het expertiseteam marketing: marketing@apgen.nl