Gelukslessen
“We willen allemaal gelukkig worden. Maar waarom leren we dat dan niet op school? Natuurlijk, kinderen moeten ook leren rekenen en lezen, maar als ze dan achttien zijn en de wereld ingaan, weten ze niet hoe ze gelukkig moeten worden.”
“Voor een studieopdracht deed ik met een kleine basisschoolklas een geluksles. Dat vond ik zo leuk, dat ik bij scholen aanklopte met de vraag: “Mag ik een keer een geluksles geven aan de kinderen?” Vaak kreeg ik een nee, maar af en toe stemden de scholen ermee in. En nu is het omgedraaid en komen scholen bij mij.
Geluk verspreiden
Inmiddels ben ik op ongeveer 20 scholen geweest. Maar ik wil het breder trekken, de hele wereld inspireren. Daarom leid ik nu ook invalskrachten op tot geluksdocent en heb ik een draaiboek voor gelukslessen online gezet. Dit draaiboek is al in negen talen vertaald en ik krijg reacties van over de hele wereld. Ik geef ook workshops over geluk aan volwassenen, wat superleuk is. En ik ben van plan om video’s te maken waarmee ik geluk op een laagdrempelige manier over de wereld kan verspreiden.
Rode draad
Ik vond het als kind altijd heel erg als iemand gepest werd en wilde daar wat aan doen. Ik merkte ook dat het ten koste ging van mezelf als ik altijd maar probeerde het voor andere kinderen op te lossen. Dus toen was er bij mij al een behoefte om iets te doen voor het geluk van een ander. En mijn eigen geluk. Als ik terugkijk op mijn schooltijd en opleidingen liep het thema geluk daar altijd als een rode draad doorheen.
“Ik doe gewoon wat ik leuk vind”
Kinderen geven prachtige antwoorden tijdens een geluksles. Ze zijn totaal niet geremd en kunnen heel onverwacht uit de hoek komen. Ik stel meestal een vraag, bijvoorbeeld: Wie is het gelukkigst? Iemand met een grote, dure auto, of iemand met een paard en wagen? Veel kinderen kiezen de persoon met de dure auto. Maar laatst zei een jongen die de hele les al aan het klooien was: “Die met de paard en wagen, want hij heeft vast zijn familie om zich heen en is dan veel blijer.”
Eén keer moest een jongetje opeens heel hard huilen omdat hij zo dankbaar was dat een vriendje hem ooit met iets heel moeilijks geholpen had. Door zoiets leren de kinderen dat je best verdrietig kunt zijn maar toch heel gelukkig. Geluk is dus een soort emotie achter een emotie.
Mijn eigen geluk
Zelf ben ik heel gelukkig. Geluk zit voor mij in het delen en geven. Mezelf even vergeten en iets bijdragen. Ook mediteer ik veel. Ik doe mijn best om veel in het hier en nu te zijn en ik lééf gewoon. Voor mij is het heel belangrijk dat ik gewoon kan doen waar ik zelf bij van wordt. De ene keer is dit een liedje schrijven, de andere keer een presentatie of een workshop geven. Vanuit wetenschappelijk oogpunt heb je goede sociale contacten nodig om gelukkig te zijn of te worden. Maar het zit daarnaast ook zeker in de natuur. En in stilstaan bij waar je dankbaar voor bent.
Een blijere wereld
Kijk, ik doe gewoon wat ik leuk vind. Dat is mijn drijfveer. En dat ik daarmee anderen inspireer is fantastisch. Het is altijd goed om bij geluk stil te staan. Nederland staat dan misschien in de top vijf van gelukkigste landen, maar we mogen ons daar best bewust van zijn. Als je heel gelukkig bent, ben je sneller geneigd dat te delen met anderen. Dus als iedereen in Nederland heel gelukkig is, delen ze dat sneller met de rest van de wereld. En zo maken we een blijere wereld.”
All the people happy
All the people happy is de organisatie van Merijn, die zich inzet voor een liefdevolle wereld waarin mensen vriendelijk zijn naar zichzelf, naar anderen en hun omgeving. Een wereld waarin mensen ruimte maken voor verbinding, zingeving en geluk.
Tekst: Margot de Bruin
Fotografie: Pieter Eikeboom