De weg naar Zürich

<< Terug naar Bikersdienst 2024

Ga meteen naar:

 

Testrit

17 September was het zover, een groep van vijf motorrijders verzamelde zich bij het Bastion hotel in Heerlen om de route voor volgend jaar eens te rijden. Rene Steenkamp, René Vlaardingerbroek, Erick Bruggeman, Adrie Zeer en ikzelf. Ook volgend jaar is het plan om in Limburg te verzamelen om daarvandaan de reis aan te vangen. Na een goede nachtrust gingen we vrijdagochtend 18 september om 09:00 van start met als eerste stop hotel Champ d’Alsace in Hagenau. Uiteraard niet over de snelweg, maar binnendoor via Malmedy, Trier, langs het water naar Minnheim, Baumholder en Neunkicrhen. Heerlijk slingeren, uitstapje hier door de heuvels, uitstapje daar, een prachtige route opgesteld door één van de voorbereidingsgroep en mederijders (we laten even in het midden wie dat was, maar iemand met een Myrouteapp abonnement zullen we maar zeggen). Wat een prachtig landschap en omgeving en heerlijk om zo samen te rijden, ondanks de warmte, want het was wel goed achter in de 20 graden, soms over de 30C. 

Tegen het eind van de middag begonnen we wat ongerust te worden en beseften we dat de route iets te ambitieus was, om uiteindelijk vanaf Neunkirchen maar de navigatie rechtstreeks op het hotel te zetten. Om 21:30 kwamen we daar aan. Allemaal behoorlijk afgedraaid…..niet iets wat we volgend jaar met een grote groep kunnen herhalen. Dus werk aan de winkel om de route iets aan te passen. 

De volgende dag naar Zürich, we hebben een hotel in de stad. Weer een prachtige route en dit stuk is korter, dus komt beter uit, maar we hebben ons vergist in Zürich, dat duurt behoorlijk lang om daar doorheen te rijden, uiteindelijk komen we daar begin van de avond aan. Ook nu weer behoorlijk moe, hoewel de route korter was, was de temperatuur flink wat hoger, ruim in de 30C, dat is afzien. 

Zondag naar de dienst in het Marriott hotel en met ons vijven erbij is de gemeenschap die ochtend opeens verdubbeld. Maar wat een mooie, intieme samenkomst met z’n tienen. De weekbrief besproken en een gesprek aan tafel, waarbij ik mijn motorvrienden ook weer van een andere kant leerde kennen. Soms moet je even met elkaar optrekken, lekker motorrijden, de prachtige omgeving met elkaar beleven om dan van elkaar te horen hoe je in het leven staat en wat je allemaal meemaakt….en er dan voor elkaar zijn. Dat is natuurlijk waar het om gaat, elkaar echt ontmoeten, kan dat op de motor, jazeker! 

De terugreis, ook weer mooi, maar de route enigszins aangepast, we wilden toch ook wel weer naar huis. Thuis en werk wachtte voor op ons. 

Hartelijke groet 

Andrew Hoffmanns 

 


De perfecte ontsnapping

Voor veel avontuurlijke geesten biedt motorrijden de perfecte ontsnapping aan de dagelijkse sleur. Het gevoel van vrijheid, de krachtige motor onder je, en de wind die door je haren waait, vormen samen een unieke ervaring. Wat dit avontuur echter nog specialer maakt, is de mogelijkheid om de natuur en landschappen te verkennen en nieuwe plaatsen te ontdekken. Met een motor kun je snel en gemakkelijk weg, van de gebaande paden gaan en plaatsen bereiken die moeilijk toegankelijk zijn voor auto's. Of het nu gaat om afgelegen natuurgebieden, pittoreske dorpjes of adembenemende uitzichtpunten, je kunt jezelf onderdompelen in de schoonheid die je om je heen ziet. 

Eén van de meest opvallende kenmerken van Nederland is het uitgestrekte netwerk van grachten en waterwegen. Deze kanalen doorkruisen het hele land en bieden adembenemende uitzichten op historische architectuur, bruggen en schilderachtige molens. Het op de motor doorkruisen door deze gebieden geeft je een gevoel van rust en sereniteit. Terwijl je door beboste gebieden, langs kabbelende rivieren en over kronkelende boerenweggetjes rijdt, voel je je één met het landschap om je heen. In tegenstelling tot autorijden, waar je vaak gescheiden bent van de omgeving door de beschermende omhulling van een voertuig, ervaar je op de motor een directe interactie met de natuur. Je voelt de temperatuurveranderingen, ruikt de geuren van de omgeving. 

Jaarlijks genieten wij op de motor enkele weekenden, al dan niet met vrienden, van het mooie Nederland of daarbuiten. Eén keer per jaar maken we een tweewekelijkse motortrip naar het buitenland. Snelwegen zijn meestal rechtdoor en bieden weinig variatie in termen van landschap en bochten. Dit maakt voor ons het rijden saaier en minder uitdagend. Het liefst mijden wij de snel-en provinciale wegen. Helaas lukt dit niet altijd, vanwege de tijd of weersomstandigheden. Over uitdagingen gesproken. Motorrijden kan zeker uitdagend zijn onder extreme weersomstandigheden, zoals extreme hitte en regen. Kent u de uitdrukkingen "Ruiken als een haring in een ton", en "Zo nat als een spons met de geur van een natte hond". Ook dit is een vorm van genieten en ontsnappen aan de dagelijkse sleur… 

Zie hieronder een kort filmpje van één van onze toerritten. 

Hartelijk groet, Erica en Adrie Zeer 

 


Navigerend naar Zwitserland

Er zijn vele wegen die naar Zurich leiden. Welke route nemen we? De snelste weg? Nee! Kleine weggetjes met wat haarspeldbochten door de bergen? Ja! Maar we moeten er wel in een dag of 2 of 3 zijn, dus wordt het een combinatie van doorgaande wegen en vier delen van routes binnendoor die al door anderen zijn uitgezet en gepubliceerd.

Met behulp van een route app worden de doorgaande wegen en de “uitstapjes” aan elkaar verbonden, in een gpx file gestopt en de route is klaar. Althans, dat dachten we, maar we waren niet zeker of we de route in 2 dagen van Heerlen naar Zurich konden rijden en of alle wegen wel geschikt waren voor een gemêleerd gezelschap. We vonden dat we dat moesten testen en dat hebben we na de zomervakantie dan ook gedaan. Dit had wel wat voeten in de aarde. 

Allereerst is een route als gpx file niet een normale navigatie van A naar B. Als je in het laatste geval een afslag mist wordt de route opnieuw berekend en op de display getoond. Een gpx file is star. Als je fout rijdt blijft de route staan op je display en moet je maar zien hoe je daar weer op komt. En dat valt niet mee als je in een heuvelachtig landschap rijdt met een beperkt aantal wegen en waar je nog nooit eerder ben geweest. Zo kwamen we op een gegeven moment in een situatie dat we wel in de goede richting reden, maar in een verkeerd, parallel gelegen, dal. 

Ook de instellingen van je navigatiesysteem kunnen jouw een andere weg aangeven dan bij eenzelfde systeem met andere instellingen. Dit heeft bijvoorbeeld effect als de aangegeven punten in de gpx file wat verder uit elkaar liggen. Het navigatiesysteem gaat dan zijn weg naar het volgende punt zelf berekenen. Ook verschillende navigatiesystemen kunnen een andere interpretatie hebben. De punten op de routen dienen dus telkens vlak na een een afslag te worden geplaatst zodat er slechts één interpretatie mogelijk is. En als er opeens een wegafsluiting is? Veel plezier! 

Maar geen nood, je krijgt in ieder geval het adres van de eindbestemming van die dag. Dan kan je er gewoon direct met je navigatiesysteem naartoe. Ook handig als er bij de lunch te lang nagetafeld is en je niet na het diner bij het hotel wil aankomen! Trouwens, we hebben het in twee dagen gered, maar hoe we dat gered hebben willen we niemand aandoen, dus deze route gaat in drie dagen gereden worden. 

Maar voordat je nu terug schrikt en denkt: ‘dat gaat het dus voor mij niet worden' of 'te zwaar wat rijden aangaat of teveel dagen.’ We gaan met het team weer aan de slag en gaan kijken hoe we deze route kunnen aanpassen zodat we via een andere mooie route, maar iets meer hoofdwegen, en nu in drie dagen rijden mogelijk maken. Maar nog steeds zonder snelwegen! 

-- René Vlaardingerbroek

 


Belangrijke data:

Wanneer? Wat?
11-13 september bikersrit naar Zürich
14 september Vrij te besteden
15 september Bikersdienst 2024 in de omgeving van Zürich
16-17 september Terugreis 
17 september Afsluiting in restaurant De Lucht