Over Annet Mallon en haar werk voor het genootschap

‘Ik wil bijdragen aan het geheel’

Tekst: Ed de Jong
Fotografie: Edwin Stuivenberg, Wil Werner (Groningen)

In De Stroom 4 vindt u op pagina 11 een foto en beschrijving van een kleurrijk raam dat Annet Mallon maakte voor haar gemeenschap Groningen. Ook voor andere gemeenschappen creëerde zij prachtige ramen. Hieronder een korte beschrijving, ter nagedachtenis aan een bijzondere zuster, die eind 2018 overleed.

Alles voor de kunst: dat is kort samengevat al vroeg de houding van Annet Mallon. Met een gymnasiumdiploma op zak kan ze als jonge vrouw veel kanten uit. Ze volgt haar hart, dat haar stuurt naar de Academie Minerva in Groningen. Beeldende kunsten passen bij haar vrije geest. Ze gaat ook lesgeven en binnen het Apostolisch Genootschap creëert zij later onder meer ramen voor verschillende gebouwen, zowel in glas-in-lood als appliqué-glas. En ze maakt ook andere objecten.

Méér zien

Annet Mallons thema’s zijn universeel, ook als het gaat om plaatselijke thema’s. Zoals voor Heerlen of Zoetermeer, waar de haven als metafoor een gevoel van geborgenheid uitdraagt; actueel in deze warrige en onzekere tijd. Annet Mallon daagt de kijker telkens uit meer te zien dan het voor de hand liggende. Het verhaal van Naomi, Ruth en Orpa in het grote raam in het gebouw van Groningen is dan ook meer dan Bijbelgeschiedenis. Het beeldverhaal over grenzen, liefde en trouw blijkt bij nadere beschouwing tijdloos en universeel.

Denkwereld

In de weekbrief van 18 maart 1973 schrijft de apostel: “In de plaats van samenkomst die ik deze zondag het Godsvolk in Groningen mag aanbieden, is een driedelig appliqué-raam aangebracht. (…) De zuster welke dit raam heeft ontworpen schreef me: ‘… ik wil gewoon meedoen en niet achterblijven om met mijn mogelijkheden een bijdrage aan het geheel te leveren. Daar komt nog bij Apostel, dat het vormgeven vanuit een zo rijke denkwereld als waarin wij mogen leven enorm boeiend is.’”

Zeggingskracht

Wie Annet Mallons ramen nu naast elkaar bekijkt, ziet haar ontwikkeling door de jaren heen van geabstraheerde, vereenvoudigde vormen tot een vrijere en meer persoonlijke opvatting van thema’s. Ze vertaalde haar vrije kunstbenadering naar voor ons inzichtelijke voorstellingen. Wat blijft, is de dialoog met het kunstwerk: de zeggingskracht van een werk dat tot overdenken stemt.

 

Foto van Annet Mallon, gemaakt door Freda Mallon

Glas-appliqué en glas in lood

Om grote glasoppervlakten te versieren, zonder dat er iets van de doorzichtigheid verloren zou gaan, maakte Annet Mallon onder andere gebruik van een techniek die glas-appliqué heet: het op elkaar lijmen van gekleurde stukken glas.

Ook van glas in lood bediende zij zich, daarbij worden stukken gekleurd glas in lood gevat om zo gezamenlijk een voorstelling te vormen.

Daarbij maakte Annet Mallon soms gebruik van gebrandschilderd glas. Dit is glas waarin op middeleeuwse wijze met een mengsel van azijn, gom en pigmenten kleuren zijn geborsteld en in de oven gebrand.

Heerlen, glas-in-loodramen, gebrandschilderd

Titel: Genesis: het ontstaan van de aarde en de mens

Voordat wij er waren was er al zoveel. Onze erfenis is groot.

IJmuiden, glas-in-loodramen

Titel: God staat ons in mensen steeds ter zij

Vissersscheepje probeert bij storm de veilige haven van IJmuiden binnen te varen. Het wordt onverwacht geholpen door een groter schip dat voor luwte zorgt.

Zoetermeer, ramen in glas-appliqué

Titels: Loods aan boord en De Boogschutter

Het grote raam met de titel Loods aan boord heeft hetzelfde thema als het raam in IJmuiden: God staat ons in mensen steeds ter zij. Het hoge smalle raam heeft het gedicht De Boogschutter van Kahlil Gibran als uitgangspunt: ‘Zoals hij de vliegende pijl liefheeft, zo mint hij ook de boog die standvastig is’.

Groningen, ramen in glas-appliqué

Titel: Wat grenzen delen, laat liefde helen

Scènes uit het Bijbelverhaal over Naomi, Ruth en Orpa.